I 2020-utgaven fikk Honda Selectable Torque Control (HSTC), og den var grunnlaget for CRF450RW HRC-racemaskinen som ble kjørt i 2019 MX GP World Championship av #243 Tim Gajser. I 2020 kom 2021-modellen av CRF450R som et resultat av hva Gajser og HRC lærte på den lange veien til sammenlagtseieren i 2019. 2022modellen er enda mer oppdatert.
Nye CRF450R har et bredt spekter av forbedringer og oppgraderinger. Hovedtemaet er «Razor-sharp Cornering». Sykkelen er nå 2 kilo lettere, takket være revidert ramme og underramme. Den nye rammen og svingarmens stivhetsbalanse, kombinert med en tightere chassisgeometri, større bakkeklaring og endringer i støtdempere, er alle endret for å levere en optimal svingytelse. Det betyr også en mindre sliten fører.
Fullstendig fornyet
Takket være en smalere ramme på 8,4 kilo, er den nå slanket med 700 gram. Underrammen er nå 320 gram lettere. Mens vridningsstivheten er opprettholdt, har sidestivheten blitt redusert med 20 prosent for å øke svinghastigheten, grepet og styringsnøyaktigheten. Støtdemperne foran har nå en 5 mm lengre slaglengde, mens bakdemperen nå responderer raskere samtidig som den er slanket med 200 gram.
Setet er kortere, lettere og 10 mm lavere bakerst for å gi større bevegelsesfrihet. Den nye maskinen er nå hele 70 mm smalere, og tørrvekten på nye CRF450R er 105,8 kilo – to kilo lettere enn den forrige modellen.
Bensintanken i titan er redesignet og rommer 6,3 liter. Styret kan justeres for fire ulike kjørestillinger. En helt ny rød grafikk kompletterer de skarpere linjene til 2021-utgaven av CRF450R.
Endringer i motoren
Til 2021 er fokuset på kraftleveringen i lav- og mellomregisteret, vektreduksjon og forbedring av svingkjøringen. Luftboksen har vokst fra 1,8 liter til 4,1 liter og toppytelsen over 5000 rpm er økt med 0,6kW.
Den største endringen er de doble eksosportene. Disse er ovale for å gi forbedret ytelse. Vekten for eksossystemet er ellers redusert med 1,24 kilo.
En oppgradering som er hentet direkte fra Gajsers sykkel er hydraulisk clutch. Den forbedrer både kontroll og følelse i hendelen (10 prosent lettere). Clutchkapasiteten har økt med 27 prosent med en ekstra plate, og maksimerer kraftoverføringen og levetiden med en ekstra friksjonsfjær.
Boring og slaglengde er uforandret med 96 x 62.1mm. En girindikatorsensor gjør det mulig å bruke tre spesifikke tenningskonfigurasjoner for 1.-5. gir.
Det er ellers gjort flere små endringer for å spare verdifulle gram, samtidig som vedlikehold og service er gjort enklere.
Oppgradert elektronikk
HSTC i CRF450R er uendret til 2021. Systemet arbeider for å minimere bakhjulsspinn og maksimere grepet. Løsningen byr på tre ulike kjøremoduser, men kan også deaktiveres. En oppdatering til 2021-modellen er plassering og betjening av de ulike hjelpemidlene. Betjening av Launch Control-indikator, EFI-varsler, EMSB-modusknapp (Engine Mode Select Button), LED-indikator samt HSTC-knapp er nå å finne på venstre styrehalvdel.
En ny mappingoppdatering til 2021-modellen gjør at HRC Setting Tool kan levere en Smoot-modus som gir en snillere gassrespons for uerfarne crosskjørere. Men man kan også bruke Aggressive-modus med hypersensitiv gassreaksjon og motorrespons for racekjøring.